Scrapbooking – dodatki

Pisząc pierwszy post o scrapbookingu wspomniałam że obecnie nie jest to już tylko tworzenie albumów scrapbook.
Chciałabym uzupełnić zatem mój stary wpis.

Techniką scrapbooking obecnie tworzymy albumy od podstaw, a nie, jak to było na początku, wypełniamy gotowe bazy albumowe.
Tworzymy również kartki (to raczej już cardmaking), ramki, pudełka, notesy, LO (lay-out = plan, układ), ATC itp.

Skoro mamy już podstawy, wiemy jakie są podstawowe narzędzia, znamy style i podstawy kompozycji, to czego nam brak?
Oczywiście baz i dodatków. Jak już wcześniej pisałam w scrapbookingu wszystko dozwolone i dodatkami mogą być nawet papierki od cukierków.

Zacznijmy jednak od baz:
– do wykonania albumu od podstaw (kurs jak ugryźć album):
wersja bez bindowania – potrzebujemy np. starej książeczki dziecięcej;
wersja spinana kółkami, skręcana nitami introligatorskimi, czy bindowana – potrzebujemy tektury np. takiej jak na końcu bloku szkolnego lub grubszej typu beermata (taka jak barowe podkładki do piwa), mogą to być również koperty małe lub duże, talia kart czy etykiety ubraniowe itp.;

– do wykonania kartki okolicznościowej wystarczy albo kartka z bloku technicznego (białego czy kolorowego) albo gotowa baza kartkowa (oba przykłady na zdjęciach poniżej);

040 0036

– do wykonania LO, tu jest kilka opcji, ponieważ LO tworzymy albo w wielkości 30,50×30,50 cm albo 20×20 cm albo 15×15 cm albo A4 – niemniej jednak prawie zawsze bazą jest papier do scrapbookingu; bywa nią też tkanina, karton, tektura;

lift#19

– w pozostałych przypadkach bazami są przedmioty, które chcemy ozdobić np. szkatułki, puszki i pudełka kartonowe, drewniane czy papier-mâché, ramki, notesy, kalendarze itp.

Dodatki – jest ich całe mnóstwo ze względu na to że w zasadzie poza tymi dostępnymi w sklepach są to też takie które sami wymyślimy, ale postaram się je jakoś wymienić:

1. Papier do scrapbookingu:
Występuje w różnych wielkościach, ale najbardziej popularne to 30,50 x 30,50 cm czyli 12″ x 12″ oraz 15 x 15 cm czyli 6″ x 6″.
Sprzedawany jest albo w arkuszach, albo bloczkach, albo w zestawach czy też kit’ach (kit – wyposażenie, ekwipunek, komplet).
Ich wzory i grubości (grubość mierzy się gramaturą im większa tym grubszy papier) są tak samo różne, jak dużo jest producentów.
Najlepiej i najłatwiej pracować na papierach z jednej kolekcji lub z kitu, bo są zazwyczaj dobrane kolorystycznie i tematycznie (zdjęcie po lewej z papierów jednej kolekcji, po prawej z rożnych) ;

lift#1 012 (4)

2. Tasiemki, wstążki, koronki, sznurki – oprócz funkcji ozdobnej pełnią również funkcję maskującą np. łączenia papieru czy przyklejania kalki (przykłady w kartkach i LO);

017 026002 (7) 003 (2)

3. Tekturki (chipboard), elementy ephemera, wycinanki oraz drewniane wycinanki itp. – zazwyczaj dopasowane do kolekcji papierów, ale możemy stworzyć własne lub przetworzyć je na własny użytek.
Poza kształtami i grafikami są to również napisy.;

006 (9) lift#2

4. Taśmy washi, taśmy brokatowe, papierowe koronki samoprzylepne itp. – papierowa ozdobna taśma klejąca pełni podobne funkcje co tasiemki;

0057 020

5. Stemple i tusze – wzbogacą nasze prace o głębię, różnego rodzaju tekstury oraz cieniowania. Jak w przypadku wycinanek mogą mieć różne wzory. Postaram się niebawem rozwinąć ten temat;

liftdodatkowy#6 036b

6. Kryształki, perełki, cekiny, guziki, kropki akrylowe, enamel dots, mozaika itp. – pełnią funkcję stricte dekoracyjną choć mogą czasem w przypadku kalki pełnić funkcję maskującą;

lift#10v2 007 (7)

7. Nity (eylets), ćwieki (brads), spinacze (clips), badziki, zawieszki i inne metalowe elementy – poza ozdobą mogą służyć na przykład do mocowania (kwiatek do bazy) czy wzmacniania (nit jako zabezpieczenie dziurki – w albumach) czy spięcie dwóch kart w przypadku spinacza czy klamerki;

lift#1a 013a

8. Kwiaty (papierowe, piankowe, materiałowe, suszone itd.), owoce na drucikach, listki (papierowe, szkieletowe itd.), gałązki itp. – gotowe lub własnoręcznie wykonane (tutaj z pomocą mogą przyjść dodatki florystyczne) dodają one blasku i charakteru naszym pracom;

029 005aliftdodatkowy#5a

9. Media typu farby, mgiełki, płynne tusze, akwarele, liquid pearls, stickles itd. – używamy głównie w przypadku prac typu mixed media (ostatnio dość popularne);

lift#14 001 (3)

10. Szablony i maski + pasty strukturalne – nadają fakturę w pracach mixed media;

lift#12 057 (2)

11. Błysk i blichtr czyli brokat – jest w wielu formach: w kleju (np. stickles) i sypki (są najbardziej znane), pasty brokatowe, pianki brokatowe, taśmy i wstążki brokatowe, farby brokatowe, pisaki brokatowe, długopisy brokatowe, arkusze papieru brokatowego, ćwieki brokatowe itd. Ja osobiście nie bardzo tworzę z błyskiem ale dużo porad związanych z brokatem znajdziecie na blogu Mirabeel.

002 023

12. Naklejki,  kalkomanie i rub-ons – dodatki, które dodają charakteru pracy i ją wzbogacają.

13. Śmietki wszelkiego rodzaju – kawałki tkanin, tekturki, etykietki, papierki, ścinki, bibułki, koperty, znaczki, filc, próbniki farb, kamyki, muszelki, tiul, pomponiki, dzwoneczki, gaza, juta, nawet folijki ze stempelków i cała masa innych, które wymyślisz, a będą pasowały do twojego projektu.

010 liftdodatkowy#4016 (3) 048002 (8) 0190a04 SCRAP#35


Scrapbooking – kleje i taśmy klejowe

Klej. Jaki wybrać?
Przede wszystkim należy się zastanowić czego oczekujemy.
Chcemy aby nasze prace były trwałe i schludne, czyli żeby żaden element nie odpadł, albo nie było zacieków spowodowanych nadmiarem kleju, czy też pofalowanego papieru.

P1010563

Do papieru i tektury najlepsze są kleje introligatorskie typu CR, to między innymi: Magic Kamaben, Galaxy Astra, Hobby DP Craft, Magiczny Happy Color czy Magiczny Bambino.
Są to kleje dość lejące i mokre, należy więc uważać aby nie dozować zbyt dużych ilości na papier, gdyż papier absorbując wilgoć zacznie nam się falować. Większość wymienionych przeze mnie klejów ma precyzyjną końcówkę ułatwiającą dozowanie oraz pokrywanie precyzyjnych elementów (Magic i Galaxy). Można również klej nakładać pędzelkiem, gąbeczką, wykałaczką czy palcem – wszystko zależy od tego na jakim materiale go używamy oraz jaki efekt chcemy uzyskać. Zanim zaczniemy wykonywać prace „dla świata” warto potestować nakładanie kleju, aby nabrać wprawy. Klej ten jest biały, lecz podczas wysychania staje się przezroczysty. Po wyschnięciu jest elastyczny, nie kruszy się.
Wspomniałam że jest lejący i mokry, zatem moim zdaniem nie nadaje się do wstążek i tasiemek, ponieważ zostawia brzydki zaciek, ale koronki, juta czy grubsze tkaniny spokojnie sobie z nim poradzą.
 
Nie polecam kleju biurowego, gdyż pomimo tego iż jest do papieru, to po wyschnięciu się kruszy i nie trzyma tak dobrze jak CR.

Jeśli ktoś uważa że precyzyjna końcówka jest nadal za duża a nakładanie wykałaczką jest niewygodne, to polecam kleje w długopisie / pisaku.

Z kolei dobrym zamiennikiem jest na przykład większość klejów w sztyfcie – nie są one mokre, więc można pokusić się do przyklejania tasiemek czy też używać ich na większych powierzchniach papieru aby uniknąć falowania i odkształceń.  Po wyschnięciu jest równie elastyczny i nie kruszy się.

Jak już pisałam klej introligatorski nie nadaje się do przyklejania tasiemek, gdyż wsiąka w tkaninę i przecieka zostawiając brzydkie plamy. W takich przypadkach korzystamy z taśmy dwustronnie klejącej, najlepiej introligatorskiej tzw. błony klejowej.
Oczywiście nie znaczy to że stosowana jest ona tylko i wyłącznie do tasiemek, jest idealna do większych jak i mniejszych powierzchni papierowych.
Należy zwrócić również uwagę żeby taśma była przeznaczona do papieru – na rynku jest wiele produktów i nie zawsze zamienniki będą spełniać odpowiednią rolę.
Prócz typowej taśmy (błony) możemy spotkać również dyspensery z klejem w taśmie (zwany klejem transferycznym), pełni on podobną funkcję. Taki klej możemy kupić w dwóch rodzajach: permanentny i peel-off (tymczasowy, do odklejania).

Innym rodzajem taśmy dwustronnie klejącej jest taśma dystansowa 3D – dzięki niej możemy uzyskać efekt przestrzenny przyklejając różne elementy do naszej pracy. Taki sam efekt możemy uzyskać z kosteczkami / kwadracikami czy kółeczkami dystansującymi 3D. Poza uzyskaniem efektu przestrzenności prac możemy również używać taśmy aby wykonać ciekawe projekty np. klik, klik, klik. Oba produkty występują w różnych grubościach – max 3mm , a kosteczki / kwadraciki i kółeczka w różnych wielkościach. Taśmy używamy głównie do przyklejania większych powierzchni a kwadraciki i kółeczka raczej do mniejszych elementów. Niektóre firmy wprowadziły na rynek produkty w innym formacie niż kwadraciki, kółeczka i taśmy.

Należy również wspomnieć o kleju na gorąco, czyli w pistolecie – nie jest on głównym i najważniejszym klejem w scrapbookingu, jednak może okazać się bardzo przydatny szczególnie w pracach mediowych czy asamblażach. Za jego pomocą możemy łatwo i szybko, a co najważniejsze trwale przymocować elementy do naszych prac, szczególnie te metalowe i żywiczne, które zazwyczaj są ciężkie. Nie nadaje się on do klejenia papieru szczególnie na dużych powierzchniach (ze względu na swoją konsystencję i dozowanie nie rozprowadza się gładko), ale z kwiatkami papierowymi doskonale sobie radzi. Oczywiście ma swoje wady i zalety i nie każdy lubi z nim pracować. Ważny jest wybór dobrego pistoletu, spełniającego nasze wymagania, wtedy praca będzie lekka i przyjemna. Dla mnie na przykład ważne było aby miał precyzyjny dziubek, nóżkę oraz przełącznik on / off. Ważne było też żeby nie przeciekał, ale każdy zaczyna przeciekać po jakimś czasie – przetestowałam to – kupiłam polecany pistolet i po ponad roku używania zaczął przeciekać, choć wcześniej działał bez zarzutu. Należy również pamiętać że klej to nie pistolet a te laseczki, więc trzeba się zaopatrzyć w odpowiedniego przekroju laseczki kleju (najczęściej na rynku występują 7 mm i 9 mm).

Na koniec uwaga: Klej na gorąco jak sama nazwa wskazuje jest gorący należy uważać przy pracy z nim aby się nie poparzyć. I jeszcze jedno – wszędobylskie, ciągnące się niteczki, należy do tego przywyknąć.

Nie wspomniałam jeszcze o klejach UHU – najbardziej popularne w scrapbookingu, to (w kolejności losowej):
– UHU twist & glue
– UHU stic
– UHU extra
– UHU uniwersalny

Inne kleje, z których możemy korzystać:
– klej winylowy i poliwinylowy;
– klej silikonowy;
– klej wikol;

Zapomniałabym o kropkach kleju (glue dots) – takie przezroczyste kleksy do przyklejania różnych elementów. Kropki są zarówno permanentne jak i tymczasowe. Przyklejając ozdoby na kropki kleju możemy uzyskać lekki efekt 3D. Ja osobiście z kropek nie korzystam i nie korzystałam, więc nie mogę powiedzieć czy te permanentne są rzeczywiście trwałe.

Powinnam jeszcze wspomnieć o klejach tymczasowych (peel-off) takich jak klej w spray’u.

Ostatnio bardzo popularne wśród scraperek i crafterek stały się kleje z rodziny Aleene czy Mod Podge – osobiście nie testowałam, jednak słyszałam pochlebne opinie.

Na koniec produkty, które klejami w zasadzie nie są, jednak spełniają tę funkcję , szczególnie przy przyklejaniu elementów problematycznych.
Pierwszy to preparat szklący glossy accent, drugi to gel medium lub acrylic medium – długo schną, po wyschnięciu są przezroczyste, trwałe i elastyczne.

Jeszcze kilka uwag:

– jeśli jakiś przedmiot nie chce się przykleić bo ma na przykład śliską powierzchnię, to warto go zmatowić papierem ściernym poprawiając tym samym przyczepność;

– pamiętajmy aby zdjęcia przyklejać klejem bezkwasowym (acid-free) aby zdjęcia nie zmieniły barwy. Magic jest OK, można również użyć specjalnych taśm do przyklejania zdjęć;
– zamiennikiem dla kleju tymczasowego (do przytrzymania kompozycji) może być taśma malarska lub taśma washi;
– pamiętajmy aby sprawdzać czy dany klej jest permanentny czy tymczasowy w przypadku gdy są takie podziały na te dwa rodzaje.

Jeśli macie jakieś pytania chętnie odpowiem o ile znam odpowiedź.


Scrapbooking – narzędzia i zamienniki

Pora na kolejny odcinek poradnika, dziś zajmiemy się narzędziami – ich charakterystyką i ewentualnymi zamiennikami “ułatwiaczami”. Podam też kilka dodatkowych narzędzi, które warto mieć, choć nie są koniecznością.

053_thumb
Wspomnijmy jeszcze moje top 7 – mamy:
– skalpel / nożyk
– linijka metalowa
klej / taśma
– nożyczki
mata samoregenerująca
– kość introligatorska
igła perforująca zwana też igłą introligatorską
pęseta

Ktoś może powiedzieć po co mi i skalpel i nożyczki.
Skalpel wygodny jest do prostych cięć przy linijce, owszem możesz odrysować prostą i wyciąć nożyczkami (każdy pracuje jak lubi).
Z kolei nożyczki przydają się kiedy chcemy wycinać własne ephemera (elementy), czy choćby do przycięcia tasiemki lub sznurka.

Są różne rodzaje skalpeli – z małym / z dużym ostrzem, z obrotowym ostrzem, do precyzyjnego cięcia, do cięcia pasków, nakładane na palec i wiele innych w zależności od tego do jakich prac są dedykowane.

Tak samo są różne rodzaje nożyczek – małe / duże, długie / krótkie, precyzyjne, ząbkowane z wieloma ostrzami, ozdobne, narożnikowe itd.

Zamiennikiem skalpela/nożyka i linijki może być:
– trymer kołowy
– trymer suwakowy
– gilotyna
Każdy z powyższych ma swoich zwolenników i przeciwników, ja osobiście próbowałam wszystkich, ale wybrałam trymer suwakowy.
Dlaczego?
Gilotyna jak dla mnie zajmuje dużo miejsca, trymer kołowy w moich rękach ciął krzywo (zawsze przechyliłam kółko tnące pod koniec cięcia), więc wybrałam trymer suwakowy.
Jest jeszcze jedna zaleta trymera – można go używać jako pomocnika przy bigowaniu (nawet są do tego specjalne końcówki).

Co to jest bigowanie?
według Wikipedii:
„Bigowanie (niem. – zginanie) – proces introligatorski polegający na ułatwieniu zginania materiału w określonym i zamierzonym miejscu materiału. Bigowanie oznacza wykonywanie na papierze lub kartonie specjalnych wgnieceń. Wgniecenia te mają za zadanie ułatwienie, a właściwie umożliwienie, odpowiedniego zgięcia kartonu lub kartki.”

Bigować możemy:
kością introligatorską – są plastikowe lub kościane;
narzędziem do bigowania – zazwyczaj plastikowe o różnych zakończeniach
– dłutkiem kulkowym
W tym miejscu powinnam wspomnieć o tablicy do bigowania – są ich różne rozmiary i różne wielkości (te z USA są zazwyczaj w calach, nasze rodzime w milimetrach). Ja korzystałam z dwóch, jednak nie przypadła mi żadna do gustu i wybrałam trymer – do tego co ja tworzę w zupełności wystarcza.

Linijka – na rynku jest wiele linijek, jednak my potrzebujemy metalowej.  Dlaczego? Ano dlatego, że w przypadku cięcia skalpelem musimy mieć precyzję i ciąć przy linijce, a nie ciąć linijkę (tak bywa w przypadku drewnianych czy plastikowych – później wyszczerbione nie mają już prostej krawędzi).

Igła do perforowania, to bardzo przydatne narzędzie w przypadku gdy chcemy np. przymocować ćwieka czy też zrobić dziurkę na sznurek itp.
Jej zamiennikiem są multi narzędzia, które mają dodatkowe „ułatwiacze” tak jak np. narzędzie WeR Memory Keepers.

SBC_wr-71045-5_0

Pęseta – tu też są różne rodzaje: prosta, zakrzywiona, precyzyjna, długa / krótka. Jest to idealne narzędzie do pracy z drobnymi elementami tylu półperełki, kryształki, cekiny czy drobne wycinanki itp.

I na koniec mata samoregenerująca – absolutny must have zabezpiecza biurko podczas cięcia skalpelem czy nożykiem. Jest w kilku rozmiarach – A4, A3 są chyba najpopularniejsze, jednak można również spotkać maty dopasowane wielkością i kształtem do papierów scrapowych (kwadratowa, nieco większa niż 12″). Dlaczego nazywa się samoregenerująca? Po przejechaniem po niej ostrzem bruzda samoistnie się zasklepia, nie jest to jednak w 100% samoregenerowanie się, jeśli długo tniemy w jednym miejscu to niestety mata straci swoją magiczną moc samoregeneracji.

O klejach napiszę innym razem, bo to dłuższy temat.