Efekt bokeh – tło

Bokeh (czyt. boʊkɛ, ˈboʊkeɪ, ˈboʊkə; od jap. ボケ boke – rozmycie) – w fotografii sposób oddawania nieostrości obiektów znajdujących się poza głębią ostrości.
Miękkie rozmycie wyodrębnia z tła główny motyw fotografii, nie odwracając od niego uwagi niepotrzebnymi szczegółami. Wykorzystywane jest to często w portretach. Polega ono na tym, że motyw zdjęcia znajduje się w strefie głębi ostrości i zostaje odwzorowany ostro, zaś oddalone tło obrazu pozostaje poza strefą głębi ostrości i następuje jego rozmycie.
Piękne boke jest pojęciem subiektywnym. Przejścia rozdzielające płaszczyzny znajdujące się poza obszarem ostrości powinny być płynne, a plamki przedstawiające punkty mają być jaśniejsze w środku i ciemnieć ku brzegom. Przeciwnie, brzydkie boke występuje, gdy linie w nieostrości się rozdwajają, a plamki przyjmują postać obwarzanków – tarczek z jaśniejszymi brzegami. (źródło: Wikipedia)

zdjęcie mojego autorstwa:

022

Jednak efekt jak na zdjęciach możemy otrzymać również technikami plastycznymi i wykorzystać takie tła w naszych pracach.

Jak to zrobić?
Potrzebne będą bazowe tła (wykonane akwarelą lub tuszowane), biały tusz pigmentowy lub farba, blender oraz szablon (można go wykonać samemu lub wykorzystać gotowy).

P1010785

1. mocujemy bazę do podłoża / maty

P1010787

2. szykujemy szablon – ja korzystałam z gotowego, więc okleiłam dziurki które miały się nie odwzorowywać

P1010786

3. nabieramy farbę lub tusz na gąbeczkę blendera

P1010788

4. przykładamy szablon i pracujemy blenderem jak podczas tuszowania (okrężne ruchy)

P1010789

5. zmieniamy dziurki lub przesuwamy szablon

 P1010790

6. gotowe

P1010791

P1010792

Podpowiedzi:
– efekt bokeh nie jest regularny więc w sumie to od nas zależy jak będzie wyglądało tło ostatecznie;
– możemy wykorzystać jedną wielkość dziurek lub jak w moim przypadku różne rozmiary;
– możemy skorzystać z innych kształtów np. serca, gwiazdki, choinki, śnieżynki itp.;
– niekoniecznie musimy używać koloru białego, jak widać na zdjęciu z choinką jest kolorowo.

a tak wyglądają moje tła:

P1010793

zapraszam do zabawy!


Akwarele – podstawy

Dziś będzie o akwarelach – nie zamierzam zagłębiać się zbytnio w aspekty artystyczne, czyli malowanie akwarelami, gdyż nie mam dużego doświadczenia w tej kwestii. Jednak akwarele są używane przez skraperki w scrapbookingu i cardmakingu, więc warto o nich wspomnieć.

Co to są akwarele?
Są to farby wodne na bazie spoiwa rozpuszczalnego w wodzie (przeważnie z gumy arabskiej) często z dodatkiem miodu, cukru lub gliceryny, które polepszają elastyczność i nabranie farby wilgotnym pędzlem.
Akwarele są farbami transparentnymi (nie kryją), są nieodporne na światło, łatwo płowieją.
Farby sprzedawane są w różnych opakowaniach:
– w tubkach – konsystencja pasty (coś w typie farby akrylowej, czy olejnej), wygodniejsza do rozrabiania farby przed malowaniem dużej powierzchni, łatwa do użycia o dużej rozpuszczalności;

P1010694
– w kostkach – najczęściej z dodatkiem gliceryny lub miodu, wygodna praca na palecie, niestety wymagają więcej wprawy w ich stosowaniu; w zależności od ilości dodanej wody można stopniować ich gęstość i nasycenie koloru;

P1010696

– w kamieniu np. twinkling h2o – farbki zawierają między innymi mikę stąd ich opalizacja, w zależności od ilości dodanej wody można stopniować ich gęstość i nasycenie koloru – podobnie jak w przypadku kostek;

P1010698
– w buteleczkach – konsystencja płynna, nie jest stosowana do malowania, raczej stosowana do ilustracji;

P1010700
– w proszku – kolorowe kryształki podobne do soli, nie są używane do malowania a raczej w pracach typu mixed-media;

P1010699
Oczywiście w sprzedaży są również:

– kredki

P1010706

– flamastry akwarelowe (SAKURA KOI, ECOLINE, BRUSHPEN)

P1010702

P1010705

P1010704

– nie są używane do malowania, a jedynie do kolorowania – podobnie jak akwarele płynne.

Jakich akcesoriów potrzebujemy do pracy z akwarelami?
1. odpowiedniego papieru – ważna jest gramatura papieru (min 190g/m2, najlepiej 300g/m2) jak i jego faktura (rozróżniamy trzy rodzaje: prasowany na gorąco, prasowany na zimno i gruboziarnisty);
2. pędzle – najważniejsze żeby były chłonne, delikatne i puszyste; są też pędzle wodne (z dozownikiem wody); wybór kształtu zależy od tego co malujemy, a wybór pędzla jest sprawą indywidualną;

P1010722
3. paleta do mieszania farb – wybór jest duży i podobnie jak przy pędzlach większość z nas pracuje z tym co lubi – najważniejsze, aby była biała (bo wtedy nie przekłamuje kolorów);
4. pojemnik na wodę – najlepiej kilka (min. dwa – jeden na wodę do nanoszenia na papier, drugi do płukania pędzla);
5. dodatkowe akcesoria i narzędzia (nie są wymagane, jednak ułatwiają i ulepszają pracę lub efekty):

P1010725
a. płyn maskujący – przydatny, jeśli chcemy odseparować część papieru od miejsc pokrywanych farbą, a boimy się że coś pójdzie nie tak (postaram się rozwinąć ten temat);
b. taśma malarska – potrzebna do przytwierdzenia papieru do podłoża;
c. tablica malarska – nie jest konieczna, jednak dzięki niej możemy manipulować pracą i pomagać rozpływać się farbie w odpowiednich kierunkach;
d. atomizer / rozpylacz – do nawilżania papieru, bądź uzyskiwania efektu tekstury;
e. ręcznik papierowy – do odsączania nadmiaru farby, do czyszczenia i odsączania pędzli;
f. szczoteczka do zębów – do chlapania;
6. suszarka lub nagrzewnica – opcjonalnie dla niecierpliwych.

Uwagi:
– jak już pisałam farby akwarelowe są transparentne, należy zatem pamiętać aby nakładać kolory od najjaśniejszego do najciemniejszego;
– ważna jest znajomość mieszania się farb, szczególnie przy technice mokre na mokre;
– kolory można mieszać ze sobą bezpośrednio lub na palecie;
– białe miejsca pozostaną białe tylko wtedy, kiedy ich nie zamalujemy (tutaj idealny jest płyn maskujący) – pamiętaj że w akwarelach nie ma białej farby;
– jeśli nie chcemy uzyskać niepożądanych efektów należy często zmieniać wodę, szczególnie tą, którą dodajemy do rozcieńczania farby;
– nadmiar farby /  wody zbieramy ręcznikiem papierowym delikatnie muskając papier;
– po skończonej pracy dbaj o pędzle!