Bardzo podobają mi się prace w stylu bałaganiarskim i sama czasem takie tworzę – raczej w formie wyzwania – walcząc z moim perfekcjonizmem. Możesz napisać “przecież dążenie do perfekcjonizmu to nic złego” otóż nie zawsze jest tak. Wszystko jest w porządku, jeśli zależy Ci na wykonywaniu swoich prac estetycznie, schludnie i czysto, nawet jeśli używasz chlapań i kleksów. Problem pojawia się wówczas, gdy denerwujesz się i zadręczasz się, bo coś poszło nie po Twojej myśli lub odbiegło od Twojego planu. Chciałabym trochę przybliżyć bałaganiarskie techniki tworzenia jakimi są chlapania, kleksy i zacieki.

Niestety chlapania i rozbryski są takim “stworem”, który zawsze idzie swoją drogą. Możesz w miarę zapanować nad obszarem, gdzie mają się znaleźć te ozdobniki lub nad ich układem (w zależności od narzędzia jakie użyjesz), ale nigdy, przenigdy nie będą one takie jak sobie to wymyślisz i zaplanujesz.

Wracając do technik bałaganiarskich, to uważam że są one najbardziej relaksującym zajęciem, o ile nie cierpisz na perfekcjonizm. Takie ciapanie farbą to świetna zabawa, a do tego oryginalny akcent podkreślający Twoje prace – chlapiąc możesz się zapomnieć i przez chwilę poczuć jak dziecko.

Ile głów tyle pomysłów i sposobów na chlapanie, “ciapanie”, kleksy i “mazianie”, przedstawię Ci te które ja znam i stosuję.

Ważne: Pamiętaj, że chlapania i kleksy mogą przysporzyć nieco bałaganu nie tylko w obszarze Twojej pracy, więc zadbaj o zabezpieczenie powierzchni roboczej przed niechcianymi rozbryzgami – możesz użyć do tego folii lub gazety.

Co jest potrzebne do chlapań, ciapań, bryzgów itp.?

Barwnik / pigment: farba akrylowa, farba akwarelowa, tusz, flamastry itp.

P1011440

Narzędzia: różne rodzaje pędzli, stara szczoteczka do mycia zębów, patyczek / wykałaczka itp.

P1011436

Dodatkowe akcesoria: mata do mediów, szklana mata, kawałek folii plastikowej, paleta do mieszania farb oraz oczywiście woda.


Podstawowe sposoby chlapania:

1. Potrząsanie – wzór wychodzi liniowo, a kleksiki są ułożone od największego do najmniejszego;
Jest to najmniej precyzyjna metoda (nigdy nie wiesz co się wydarzy), a wielkość “ciapań” uzależniona jest od siły potrząsania. Przy tej metodzie możesz użyć:

a. pędzla – najlepiej o miękkim włosiu

b. patyczka lub wykałaczki

c. rurki z atomizera / mgiełki

2. Uderzanie np. pędzlem o pędzel itp. – wzór wychodzi skupiony w grupach;
Ta metoda jest bardziej precyzyjna, a wielkość i kształt rozbryzgów uzależnione są od kąta ustawienia pędzla którym chlapiemy. Przy tej metodzie możesz użyć:

a. pędzla – najlepiej o miękkim włosiu

b. pędzla wachlarzowego

c. patyczka lub wykałaczki

3. Tarcie włosiem narzędzia chlapiącego o palec lub jakieś narzędzie – w zależności od kąta wzór wychodzi liniowo-lejowy;
Ta metoda również jest dość precyzyjna, do pracy z nią możesz użyć:

a. pędzla – najlepiej o sztywnym włosiu

b. starej szczoteczki do zębów

Zrobiłam kilka eksperymentów:

P1011458

* pędzel distress, szczoteczka do zębów , pędzel ze sztywnym włosiem – tarcie;

P1011460

P1011462

P1011464

P1011465

* patyczek – po lewej pukanie, po prawej potrząsanie;

P1011477

* rurka od atomizera mgiełki –  po lewej pukanie, po prawej potrząsanie

P1011482

* pędzel gruby 12  – po prawej pukanie, po lewej potrząsanie oraz pędzel cienki 1 – po lewej pukanie, po prawej potrząsanie

P1011486

* rurki atomizerów mgiełek i tuszy płynnych – potrząsanie – mgiełka Tattered Angels  po wyschnięciu zostawia opalizujące kleksy

P1011487

P1011532

* farbki akwarelowe  LuminArte – potrząsanie – farbki są napigmentowane, więc po wyschnięciu kleksy opalizują

P1011515

P1011524

P1011527

P1011528

Jest wiele czynników wpływających na to jaki uzyskasz efekt:

– Im bliżej bazy pracujesz, tym bardziej skupiony wzór i analogicznie im dalej bazy, tym bardziej rozproszony;
– Im więcej płynnego barwnika na narzędziu, tym więcej kleksów;
– Im więcej dasz wody do barwnika, tym jaśniejsze będą kleksy;


Dodatkowe porady:

Jeśli Twoje chlapania są zbyt skąpe, użyj więcej płynnego barwnika.
Jeśli rozpryski spadną w niewłaściwe miejsce, niezwłocznie użyj kawałka chusteczki jednorazowej czy ręcznika papierowego, aby je usunąć! – sprawdza się w przypadku akwareli!
Możesz też zabezpieczyć część swojej pracy, przed niechcianymi plamami, np.: ręką , kawałkiem papieru czy folii.


Temat jest na tyle obszerny, że postanowiłam podzielić go na części. Mam nadzieję że taki cykl Ci się spodoba.

3 komentarze

  1. Super kursik na pewno skorzystam,dziękuję


  2. Author

    Dziękuję 🙂
    Koniecznie skorzystaj i wrzuć swoją pracę w konkury do wyzwania 🙂

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.