Wszystko co chciałbyś wiedzieć o pudrach do embossing’u.

P1011133

Co to jest puder do embossingu?

To bardzo drobny proszek, który początkowo był wykorzystywany w przemyśle poligraficznym do druku termicznego – dając wypukłe i błyszczące wykończenie – najczęściej spotykanego w kartkach okolicznościowych, ozdobnych papierach firmowych, wizytówkach itp. Obecnie puder tego typu wykorzystywany jest powszechnie przez hobbystów – najczęściej w cardmaking’u.

Na rynku jest wiele rodzajów pudrów do embossing’u, że tak na prawdę ciężko jest wybrać ten najlepszy, gdyż każdy z nich ma coś ciekawego do zaoferowania w Twoich pracach.

Jak podzielić tak szeroki asortyment?

Biorąc pod uwagę, że w skład pudru do embossing’u wchodzą drobno zmielone pigmenty i termoplastyczna żywica syntetyczna, która pod wpływem ciepła nagrzewnicy upłynnia się tworząc wypukłą powierzchnię, możemy podzielić je w zależności od grubości:

Pudry do detali (Fine / Detail) – są najdrobniejsze i dają doskonałe odwzorowanie detali. Mniejszy rozmiar drobinek żywicy i pigmentu sprawia, że jest to doskonały wybór do odbitek o bardzo małych, wręcz filigranowych elementach. Pamiętajmy jednak, że tusz też ma znaczenie, jeśli wyjdą zacieki w odbitce, to i najdrobniejszy puder niewiele zmieni.

Pudry uniwersalne (Regular) – zwierają średniej grubości proszek i są najczęściej używane, zarówno do napisów, jak i wzorów pełnych. Występują w bardzo szerokiej gamie kolorystycznej.

Pudry gruboziarniste (Ultra High / Ultra Thick) – mają większy rozmiar drobinek, więc nie są zalecane szczegółowych odbitek, jednak są idealne do odbitek z dużą ilością pełnych obszarów. Można takie pudry roztapiać w osobnym naczynku (melting pot), a następnie wypełniać nimi silikonowe formy, w celu uzyskania “żywicznych” elementów ozdobnych.
Tutaj zaszeregowałabym również UTEE (Ultra Thick Embossing Enamel) dedykowany głównie do tego typu prac.

Kolejnym kryterium podziału pudrów może być ostateczny efekt, czyli wygląd stopionego proszku:

Pudry transparentne / przezroczyste (Transparent) – mają szerokie spektrum zastosowań, a efekty mogą być różne, ponieważ maja na nie wpływ kolory powierzchni zdobionej bazy lub tuszu, którym odbity został wzór.

Pudry kryjące (Opaque) – kolor bazy nie mają wpływu na to jaki uzyskamy efekt końcowy, jednak kolor tuszu w zależności do koloru pudru mogą już zmieniać efekt końcowy (warto się pobawić, jeśli lubisz eksperymentować).

Pudry metaliczne (Metallic) – mające wygląd metalu, np. wyglądają tak, jakby były wykonane ze złota, srebra, miedzi lub platyny itp. Idealne do nadania szyku lub industrialnego wyglądu Twoim pracom.

Pudry specjalistyczne (Speciality) – mające specjalne właściwości, tutaj jest również bardzo duża różnorodność:

Puder świecący w ciemności (Glow in the dark) – zawiera drobinki, fluorescencyjnego proszku, który po uprzednim naświetleniu świeci w ciemności. Dla lepszego, bardziej wyrazistego efektu używaj go na białym tle.

Pudry holograficzne, irydyzujące – po podgrzaniu otrzymujemy efekt powierzchni mieniącej się różnymi kolorami.

Pudry postarzające (Distress / Aged / Vintage) – po podgrzaniu w dotyku podobne są do papieru ściernego, dają efekt chropowaty i matowy, nie są one raczej używane w celu uzyskania bardzo precyzyjnych i dokładnych wzorów.

Pudry brokatowe – z drobnym lub grubszym brokatem, podobnie jak tusze postarzające po podgrzaniu w dotyku podobne są do papieru ściernego. Należy pamiętać, że brokat sam w sobie się nie roztapia lecz wtapia się w żywicę zawartą w pudrze. Biorąc to pod uwagę efekt embossing’u na filigranowych odbitkach może nie być taki jakiego oczekujemy – nie zalecam do wzorów z dużą ilością detali. Po stopieniu brokat jest raczej trwale osadzony, dlatego też polecam go osobom lubiącym blichtr – zyskujesz cały blask brokatu bez większego bałaganu, który mu zwykle towarzyszy.

Pudry dwukolorowe (two tone) – oprócz koloru posiada perłowy połysk, który idealnie uzupełnia się z podstawowym kolorem, efekt końcowy jest gładki w dotyku.

Pudry puchnące – zbytnio nie zwiększają swojej objętości w porównaniu do zwykłych pudrów do embossingu, jednak jego powierzchnia po stopieniu jest inna w swojej fakturze – nie jest błyszczący, tylko matowy.

Puder klejący (sticky) – przez jakiś czas po podgrzaniu jest lepki, co umożliwia przyklejenie do odbitki dodatkowych ozdób, np. płatków floks, miki, brokatu czy mikrokulek, itp. Można go również używać z foliami do złoceń.

Puder do folii transferowych (bonding) – po podgrzaniu jest lepki na tyle aby przylgnęła do niego folia transferowa, która po zerwaniu wierzchniej warstwy pozostawi na embossowanym wzorze warstwę transferowaną.

Dlaczego pudry do embossing’u od tego samego producenta, ale w różnych kolorach, zdają się być w innych ilościach w opakowaniach takiej samej wielkości?

Spowodowane jest to różnorodnością pigmentów i dodatków wchodzących w skład pudrów. Pigmenty są to zazwyczaj rozdrobnione rożnego rodzaju minerały np. kamienie szlachetne itp. Każdy ma inny skład i gęstość, dlatego też przy tej samej objętości waga każdego pigmentu będzie inna oraz analogicznie przy tej samej wadze objętość będzie różna.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.